جایگاه غایت در هنر دینی و هنر قدسی
کد مقاله : 1018-BURCKHARDT
نویسندگان:
منصور مهدوی *
چکیده مقاله:
هنر یکی از مهمترین وجوه یک تفکر و نمود بیرونی آن است. از طریق هنر می‌توان تجسم و تجسد برخی از ابعاد انتزاعی یک تفکر را به نظاره نشست. ازاین رو شناخت و ارزیابی هنر در مکاتب فکری می‌تواند ما را به لایه‌های پنهان تفکر و نیز غایت آن مکتب رهنمون شود. بر این اساس توجه به هنر دینی و هنر سنتی به مثابه دو نظرگاه به بحث هنر، دارای اهمیت است. در نوشتار حاضر می‌کوشیم ابعاد هنر قدسی و سنتی را تبیین کرده و مناسبات آن را با هنر جدید بررسی کنیم. از سوی دیگر به تبیین هنر دینی نیز خواهیم پرداخت و در این امر از متون فلسفی، عرفانی و دینی مدد خواهیم گرفت. به نظر می‌رسد هنر دینی و سنتی در عین اینکه مشابهت‌های بسیاری دارند در برخی نقاط از همدیگر فاصله گرفته و از همدیگر متمایز می‌شوند. یکی از مهمترین نقاط اختلاف آنها غایت هنر است.
کلیدواژه ها:
هنر، سنت‌گرایی، دین، هنر قدسی، غایت
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
همایش ملی «بررسی آراء و آثار تیتوس بورکهارت» همایش ملی «بررسی آراء و آثار تیتوس بورکهارت»